ورزشهای رزمی (کیک بوکسینگ)
مطالب مورد نیاز مربیان رزمی
نویسنده: (چوپانی)牧畜 - سه‌شنبه ٢٢ تیر ۱۳۸٩
متاسفانه بارها دیده شده که در باشگاه و دوجوی تمرینی و یا مبارزه ها وقتی رزمی کار  بر اثر سانحه در حین تمرین و یا مبارزه دچار مصدومیت می شود به خاطر کمک رسانی غیر اصولی و برخورد بدون مهارت همرزمانش دچار آسیب دیدگی بیشتری می شود که این امر ممکن است در برخی موارد عوارض و خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد

 


، در صورتی که به این نکات دقت کنید شما می توانید ناجی همرزم آسیب دیده خود باشید حادثه به خوبی می شود از آسیب بیشتر جلوگیری نمود و یا اموری را انجام داد که سلامت و امنیت جانی مصدوم به خوبی تامین شود .

اقدامات اولیه در آسیبهای ورزشی

1-محافظت و پیشگیری از آسیب بیشتر مثلا با استفاده از وسایل کمک ارتوپدی و وسایل محافظ
2-استراحت که بسته به نوع آسیب از فرم مطلق آن استراحت نسبی را شامل میشود.
3-استفاده از یخ سبب کاهش درد، تورم والتهاب می شود(اولین اقدام در آسیب دیدگی استفاده از یخ می باشد).
4- فشار که اگر با یخ استفاده شود سبب محدود شدن تورم خواهد شد.
5- بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده نسبت به سطح قلب سبب تسهیل تخلیه وریدی از ناحیه مربوطه می شود.
6- عمل های محافظتی که در مواقع آسیب جزیی وبدون علامت، توسط ورزشکار استفاده می شود .
مثلا از بانداژ برای پیچ خوردگی مختصر مچ پا.

 

استفاده از اصول فوق در چه زمان وتوسط چه کسانی صورت می پذیرد.
6 روش مذکوره در برخورد اولیه با آسیبهای حاد اسکلتی- عضلاتی به کار میرود و آشنایی با آن ها برای ورزشکار، مربی، پزشک تیم وهر فرد دیگری که مسئول درمان و برخورد ابتدایی با آسیب باشد ،  لازم است.

چه میزان استراحت کافی است؟ استراحت نسبی در چه مواقعی تجویز میشود؟
طول مدت استراحت وابسته به شدت آسیب است. مشخص است که هر چه شدت آسیب بیشتر باشد،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت استراحت هم بیشتر خواهد بود. وقتی یک آسیب چندان شدید نباشد، استراحت نسبی توصیه می شود.     هدف از استراحت نسبی آن است که  فرد ورزشکار علیرغم وجود آسیب بدون علامت باقی بماند،هر چند تاحدودی تحرک خود را حفظ کرده است.

فایده استفاده از یخ در برخورد با آسیبها چیست؟آیا گرما هم موٍثر واقع می شود؟
یخ سبب کاهش خونریزی،تورم،التهاب ، نیاز های متابولیک ناحیه مجروح، درد ونیز اسپاسم عضلاتی می شود. اما گرما به نوبه خود دارای فایده نیست وجز کاهش اسپاسم عضلاتی، یبب افزایش موارد نامبرده هم خواهد شد. گاهی توصیه می شود که دوره های متناوب استفاده ازگرما ویخ اعمال شود.   
یعنی 1یا2 دقیقه از یخ استفاده کـنند. براساس شدت تورم عـضو این نسبت قابل تغییر است. هرچه آسیب حادتر باشد، از مدت گرم کردن کاسته خواهد شد ودر تورمهای شدید وآسیب دیدگی های شدید به هیچ عنوان تا72 ساعت نباید از گرما استفاده کرد. البته با توجه به میزان آسیب دیدگی این میزان نیز متغیر است.


روش صحیح ماساژ دادن با یخ چگونه است؟باید چه مدت زمانی طول بکشد؟ آیا روشهای دیگری هم برای استفاده از یخ وجود دارد؟

ازنحوهی یخ شروع میکـنیم: اگر از یخ طبیعی استفاده شود بهتر است(نسبت به یخ های یکبار مصرف آماده). قالب یخ را برای مدت  60 تا  90 ثانیه برروی منطقه ای ثابت از عضو آسیب دیده نگه می داریم تا در ناحیه مربوطه وتا 5/1 سانتیمتر اطراف محل احساس کرختی به شخص دست دهـد. حال با توجه به وسعـت محدوده ای که بی حس شده به آرامی یخ را به صورت دایره وار روی پوست ماساژ می دهیم. این ماساژ در آسیبهای ابوسعت متوسط ،7دقیقه ودر نواحی بزرگ تا10 دقیقه طول خواهد کشید. غوطه ور کردن عـضو،درآب یخ هم موثر است. اما تحمل آن برای مصدوم سخت است . به علاوه نمیتوان عضو را بالاتر از قلب نگه داشت. به عنوان قانونی کلی، درطی1 ساعت می توان 20تا30 دقیقه(حداکثر) وحداقل 30 دقیقه نیز عضو را به حالت خود گذاشت.

 

خصوصیت باندهای فشاری چیست؟

این باندها را از دیستال عضو به پروگزیمال می پیچند ، به طوری که هر دور نصف پهنای دور قبلی را بپوشاند . فشار الاستیکی که اعمال می شود سبب کاهش تورم خواهد شد . البته بانداژ نباید آنقدر محکم انجام گیرد که از بازگشت خون وریدی به طرف قلب اختلالی ایجاد کند .
در مورد باندهای الاستیک تا توان بالقوه کشش باند کافی خواهد بود . باندهای الاستیکی برای آسیبهای حاد اندام تحتانی مناسب نیستند ، چون قابلیت محافظت اندکی ایجاد میکنند .

 

اصول برخورد با ورزشکاری که شدیدا آسیب دیده و حال وخیمی دارد چیست ؟

در ابتدا توجه معطوف به مجاری های هوایی مصدوم خواهد بود . هر گونه انسداد یا مانعی را باید برطرف کرد . در هنگام این بررسی ها باید مراقب آسیب ستون فقرات گردنی نیز بود . در مرحله بعد به نحوه تنفس مصدوم دقت می شود . در صورت نیاز می توان از تنفس مصنوعی و اکسیژن کمکی استفاده کرد تا تنفس خود به خودی و منظم برقرار شود . اینک نوبت بررسی گردش خون فرد است . نبض جریان کاروتید از لحاظ کیفیت ، تعداد و ریتم لمس خواهد شد . در صورت فقدان این نبض  یا نبض رادیکال باید عملیات احیای قلبی و یا عروقی آغاز گردد و یا همان مرحله ارزیابی مختصر عصبی که سطح هوشیاری ، اندازه و واکنش مردمک ها به نور ، حرکات چشم و پاسخهای حرکتی مصدوم را شامل میشود به معنی مشاهده اندام ها و سایر قسمتهای بدن است تا از وجود هر گونه خونریزی ، شکستگی و یا خون مردگی آگاه شویم .

 

علت اصلی صدمات ورزشی چیست ؟

عدم آمادگی بدنی ، گرم نکردن پیش از شروع فعالیت ورزشی ، استفاده از تکنیکهای نادرست و ماهیت خود رشته ورزش رزمی از جمله دلایل ایجاد آسیبهای ورزشی هستند .

 

چگونه می توان از بروز صدمات ورزشی جلوگیری کرد ؟

ارتقاء دانش و سطح معلومات مربیان و خود ورزشکاران ، داشتن سطح آمادگی مطلوب و گرم کردن به اندازه کافی و قبل از مبادرت به انجام فعالیت می تواند از میزان بروز آسیبهای ورزشی بکاهند .

 

(چوپانی)牧畜
چوپانی هستم.30سال رزمی کار میکنم. دان6 کیک بوکسینگ.دان4کاراته.دان2تکواندو. مسئول سوپرکیک بوکسینگ استان تهران
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر:
کدهای اضافی کاربر :


Google


در كل اينترنت
در اين سايت

آموزش وبلاگ نويسي

.

مركز برترين كدهاي جاوا فارسي

Main